הדנ"א של
ירושלים- יחידת לימוד והרצאת SPARK
תכני יחידה זו מועברים גם בהרצאה מעוררת השראה על ידי אלי וורטמן מלווה בשיחה עם מורים ותלמידים וגם ביחידת לימוד בה אנו מנסים לגעת ולפענח את סוד הדנ"א הירושלמי.
בהרצאתו עוסק אלי בהצגת האקוסיסטם החדשני והיצירתי של ירושלים וקושר אותו
גם למרכיב ייחודי באישיותו של היזם והמשפיען הירושלמי וגם למשמעות העשייה היזמית החדשנית והטכנולוגית שלנו בפיקו קידס.
שורשיה התרבותיים והמסורתיים של ירושלים כמו גם האתגרים שהעיר מייצרת בשלל
מורכבויותיה, מהווים עבור אחרים מיכשול ומחסום, אך עבורינו זוהי הזדמנות יזמית ייחודית
המעוררת את היצירתי שביזם ועליה אנו מצביעים כמעוררת השראה לעשייה מתקנת ומשנה עולם.
כיזם מנוסה, אלי מציע לבחון את ירושלים לא רק כמקום אלא גם כזהות ייחודית. בהצלחתם של ירושלמיות וירושלמים רבים שהגיעו להישיגים מרשימים בארץ ובעולם, במדע ובתרבות, בהי-טק ובכלכלה הוא מזהה סלילים של דנ"א ירושלמי ייחודי שלהבנתנו נובע מקשר מיוחד אמפטי ועמוק של מי שנולדו, למדו, חלמו, יצרו ויזמו בעיר הכל כך מסובכת ומיוחדת הזו. העיר בדרכה שלה השפיעה עליהם ועל עולמם ומגע הקסם שלה שזור וניתן לאיתור בסיפור הצלחתם.
מתוך התבוננות-בוחנת בהישיגים יוצאי הדופן הללו (8 פרסי נובל מעיר אחת...) אלי מאבחן שבמובנים רבים ההצלחות הללו "מועצמות ע"י ירושלים" POWERED BY JERUSALEM
ומשום כך הוא מציע לנו להתבונן בדנ"א הירושלמי כנוסחה הניתנת לא רק להבנה אלא גם כהצעה לפעולה חינוכית ויזמית.
(ראה כאן את הרצאתו התמציתית של אלי וורטמן ב TEDX JERUSALEM )
כדי להעמיק את הדיון במהותו של הדנ"א הירושלמי ובהיותו בסיס למרכיב ייחודי בזהות היזמית ומעורר השראה ליצירה ותיקון עולם, פיתחנו יחידת לימוד הניגשת בסקרנות אל נבכי הירושלמיות ומעלה משם תובנות באשר להשפעת החיים בעיר על יזמיה ועל הנעתם לפעולה המתקנת עולם.

תכני יחידה זו מועברים גם בהרצאה מעוררת השראה על ידי אלי וורטמן מלווה בשיחה עם מורים ותלמידים וגם ביחידת לימוד בה אנו מנסים לגעת ולפענח את סוד הדנ"א הירושלמי.
בהרצאתו עוסק אלי בהצגת האקוסיסטם החדשני והיצירתי של ירושלים וקושר אותו
גם למרכיב ייחודי באישיותו של היזם והמשפיען הירושלמי וגם למשמעות העשייה היזמית החדשנית והטכנולוגית שלנו בפיקו קידס.
שורשיה התרבותיים והמסורתיים של ירושלים כמו גם האתגרים שהעיר מייצרת בשלל
מורכבויותיה, מהווים עבור אחרים מיכשול ומחסום, אך עבורינו זוהי הזדמנות יזמית ייחודית
המעוררת את היצירתי שביזם ועליה אנו מצביעים כמעוררת השראה לעשייה מתקנת ומשנה עולם.
כיזם מנוסה, אלי מציע לבחון את ירושלים לא רק כמקום אלא גם כזהות ייחודית. בהצלחתם של ירושלמיות וירושלמים רבים שהגיעו להישיגים מרשימים בארץ ובעולם, במדע ובתרבות, בהי-טק ובכלכלה הוא מזהה סלילים של דנ"א ירושלמי ייחודי שלהבנתנו נובע מקשר מיוחד אמפטי ועמוק של מי שנולדו, למדו, חלמו, יצרו ויזמו בעיר הכל כך מסובכת ומיוחדת הזו. העיר בדרכה שלה השפיעה עליהם ועל עולמם ומגע הקסם שלה שזור וניתן לאיתור בסיפור הצלחתם.
מתוך התבוננות-בוחנת בהישיגים יוצאי הדופן הללו (8 פרסי נובל מעיר אחת...) אלי מאבחן שבמובנים רבים ההצלחות הללו "מועצמות ע"י ירושלים" POWERED BY JERUSALEM
ומשום כך הוא מציע לנו להתבונן בדנ"א הירושלמי כנוסחה הניתנת לא רק להבנה אלא גם כהצעה לפעולה חינוכית ויזמית.
(ראה כאן את הרצאתו התמציתית של אלי וורטמן ב TEDX JERUSALEM )
כדי להעמיק את הדיון במהותו של הדנ"א הירושלמי ובהיותו בסיס למרכיב ייחודי בזהות היזמית ומעורר השראה ליצירה ותיקון עולם, פיתחנו יחידת לימוד הניגשת בסקרנות אל נבכי הירושלמיות ומעלה משם תובנות באשר להשפעת החיים בעיר על יזמיה ועל הנעתם לפעולה המתקנת עולם.

יחידת
הלימוד הדנ"א של ירושלים
רציונל
ביחידה זו אנו עוסקים בהצגת
האקוסיסטם החדשני והיצירתי של ירושלים תוך בחינת מרכיבי הדנ"א הירושלמי ותוך
שאנו קושרים אותו למשמעות העשייה היזמית החדשנית והטכנולוגית שלנו בפיקו
קידס.
כאמור, שורשיה התרבותיים
והמסורתיים של ירושלים כמו גם האתגרים שהעיר מייצרת בשלל מורכבויותיה מהווים עבור
אחרים מיכשול ומחסום אך עבורינו זוהי הזדמנות יזמית ייחודית המעוררת השראה לעשייה
הנובעת מקשר אמפטי ועמוק לעיר למגוון תושביה ותיקונו של עולם.
מטרות
העמיתים יחשפו לאקוסיסטם החדשני
והיצירתי בירושלים.
העמיתים יכירו את האנשים
והרעיונות היצירתיים של שותפי האקוסיסטם הירושלמי .
העמיתים ידונו בייחודיות
היצירתית ובמאפייניה המיוחדים של ירושלים כמרחב ליזמות מתקנת עולם.
מהלך הפעילות:
זמן
|
נושא
|
פעילות
|
חומרים
|
10 ד'
|
הדנ"א של
ירושלים שלי
My
JDNA
|
כל עמית יתבקש לכתוב על דבקית
, תכונה אחת של ירושלים ועל דבקית נוספת לכתוב שם של אישיות / מוסד המזוהה
עם הדנ"א הירושלמי
|
דבקיות
|
מה זו יצירתיות ירושלמיות?
Powered
by JLM
|
צפיה בהרצאה של אלי וורטמן
ודיון בשאלה מה זו ירושלמיות?
|
||
40 ד'
|
The native Jerusalemite
|
דיון בקבוצות לגבי האתגרים
והאפשרות לייצר אצל התלמידים רכיב של 'זהות יזמית ירושלמית'
|
|
10 ד'
|
סיכום
|
תימצות ע"י המנחה
|
להלן
פירוט של מרכיבי הפעילות שבטבלה :
הדנ"א
של ירושלים שלי
כל
עמית יתבקש לכתוב על דבקית (post-it)
תכונה
אחת של ירושלים ועל דבקית נוספת לכתוב שם של אישיות / מוסד המזוהה עם ירושלים.
יש
לשים את הדבקיות בשני מקומות נפרדים.
מה
זו יצירתיות ירושלמית?
בחלק
הראשון נצפה בהרצאה של אלי וורטמן על הייחודיות של ירושלים.
לאחר
הצפיה נפתח את השאלה במליאה:
האם
יש דבר כזה שנקרא ירושלמיות? מהי יצירתיות ירושלמית?
בזכות
מה היא מתאפשרת הייחודיות הירושלמית?
נחזור
לדבקיות- האם יש קשר בין התכונות שכתבו העמיתים
ובין
המוסדות/האנשים המזוהים לדעתם עם ירושלים?
מהלך
הדיון נועד לבחון באופן ביקורתי את הקשר בין המקום הפיזי והתוצרים
האנושיים/חברתיים המתקיימים בו.
The native Jerusalemite
כל
קבוצה תתבקש להציג במליאה תובנות מהדיון.
סיכום
ירושלים
היא עיר מעוררת השראה ויצירתיות. האקוסיסטם הייחודי שלה נוצר בזיקה למורכבות
המיוחדת לה.
"האדם
הוא תבנית נוף מולדתו" והיזם הירושלמי מבטא ביוזמתו מרכיבי יסוד של הקסם
הירושלמי. כנראה שקל וזמין יותר ליזום במקומות אחרים בארץ ובעולם, בירושלים זה
אחרת, קשה לשים את האצבע על דבר מסוים אך אלי וורטמן מציע לנו להביט באיכות
החמקמקה שנוצרת ממרכיבי נוסחת הדנ"א הירושלמי ובפוטנציאל הפדגוגי שלה לחנך
ליזמות ולהוות בסיס לשיח חינוכי מעורר השראה. ממש כמו ירושלים.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה