ערכי פיקו יחידת לימוד
והפעלה
ביחידה זו אנו מציגים סוגיה מרכזית מאוד לעשיה החינוכית שלנו:
את עובדת היותינו תוכנית המאמינה ומחנכת לערכים.
לכל מחנך ומנטור, וכך גם לכל תלמידה ותלמיד המשתתפים בתוכניות פיקו השונות , יש את סל הערכים שהם בוחרים להביא למרחב ולפעילות החינוכית ולכן מטרת יחידה זו היא לפתוח את הנושא להציף ולהציג את הערכים הללו ולקיים עליהם שיח ישיר וכמובן דיאלוגי ואף ביקורתי עם השותפים השונים לשיחה וליצירה המשותפת, מקרב הסגל התלמידים והקהילה כולה.
עצם הדיון על הערכים חיוני ונחוץ בעולם שנוטה לזהות יזמות אך ורק רק עם ההצלחה הכלכלית ותרבות האקזיט.
במסגרת יחידת לימוד זו, אנו מציעים פאזל ובו ערכים שונים ומגוונים שלאורך שנות העבודה החינוכית בתוכניות פיקו מצאנו אותם כרלוונטיים להוויה היצירתית והחינוכית הכוללת בתוכניות שלנו. אין זה אומר שאלו ורק אלו הם הערכים היחידים. להיפך, זוהי רשימה פתוחה ומורים ותלמידים מוזמנים לבחון בעין ביקורתית, להסכים או להתווכח להחליף או להוסיף ולשדרג אותה.
ההצגה בתבנית פאזל נועדה לאפשר מישחוק של החוויה ממש כמו בחווית משחק קופסא משפחתי או חברי, במקום הרצאה מטיפנית מצד מי מהשותפים על ה"ערכים".
לכל מחנך ומנטור, וכך גם לכל תלמידה ותלמיד המשתתפים בתוכניות פיקו השונות , יש את סל הערכים שהם בוחרים להביא למרחב ולפעילות החינוכית ולכן מטרת יחידה זו היא לפתוח את הנושא להציף ולהציג את הערכים הללו ולקיים עליהם שיח ישיר וכמובן דיאלוגי ואף ביקורתי עם השותפים השונים לשיחה וליצירה המשותפת, מקרב הסגל התלמידים והקהילה כולה.
עצם הדיון על הערכים חיוני ונחוץ בעולם שנוטה לזהות יזמות אך ורק רק עם ההצלחה הכלכלית ותרבות האקזיט.
במסגרת יחידת לימוד זו, אנו מציעים פאזל ובו ערכים שונים ומגוונים שלאורך שנות העבודה החינוכית בתוכניות פיקו מצאנו אותם כרלוונטיים להוויה היצירתית והחינוכית הכוללת בתוכניות שלנו. אין זה אומר שאלו ורק אלו הם הערכים היחידים. להיפך, זוהי רשימה פתוחה ומורים ותלמידים מוזמנים לבחון בעין ביקורתית, להסכים או להתווכח להחליף או להוסיף ולשדרג אותה.
ההצגה בתבנית פאזל נועדה לאפשר מישחוק של החוויה ממש כמו בחווית משחק קופסא משפחתי או חברי, במקום הרצאה מטיפנית מצד מי מהשותפים על ה"ערכים".
הפאזל מחולק לכל המשתתפים ומזמין בעצם חידה בה אנו שואלים מהו
כל ערך? כיצד הוא מתבטא בתוכנית שלנו? איזה ערך חסר וכדאי להוסיפו? מדוע? כיצד כל
ערך בכל אחד מחלקי הפאזל מתיחס ל"שכניו" לפאזל ? מה הקשר בינהם?
הדגמה:
הבה ניקח לדוגמא צוות צעיר ולא מנוסה בתחרות הרובוטיקה. המורה מעונין שתלמידיו יפתחו זיקה ערכית לעשייה המשותפת בצוות. השנה הנושא הוא חלל והמשימות שהרובוט נדרש לבצע קשורות בתנועה במתווה קרקע על מאדים. איך כל זה קשור בכלל לערכים? לאילו ערכים?
המורה מחלק איפוא את הפאזל כשהוא גזור לחלקים ומזמין את התלמידים להרכיבו בזמן של עד 3 דקות. מיד לאחר שהרכיבו אותו מוזמן כל תלמיד לבחור ערך לנסות לקשור אותו לעשייה הקבוצתית או לנושא השנתי ולנסות להסביר מדוע בחר בערך זה, לאחר שכל התלמידים הסבירו את בחירתם המורה מזמין אותם לנסות ולהציע ערכים שחסרים ולנמק או למצוא קשר בין ערכים שונים שנמצאים על הפאזל.
הפעלה כזו של חוויה חינוכית רפלקטיבית ופתוחה מסמנת לכל הקבוצה מרחב ערכי שבו הקבוצה כולה ניגשת לפעולה משותפת של חקר וגילוי, יצירה ופתרון בעיות בעולם תוך שהיא מודעת לקיומה של תשתית ערכית ושפה ערכית נורמטיבית רלוונטית לעשיה. זה איננו רק מהלך של מיסגור קונטקסט ערכי לעשייה המשותפת אלא אמירה ברורה לגבי מקורות ההנעה לפעולה ומה שמחבר בין כולנו וכמובן הזמנה לשיחה ובירור מתמידים.
הבה ניקח לדוגמא צוות צעיר ולא מנוסה בתחרות הרובוטיקה. המורה מעונין שתלמידיו יפתחו זיקה ערכית לעשייה המשותפת בצוות. השנה הנושא הוא חלל והמשימות שהרובוט נדרש לבצע קשורות בתנועה במתווה קרקע על מאדים. איך כל זה קשור בכלל לערכים? לאילו ערכים?
המורה מחלק איפוא את הפאזל כשהוא גזור לחלקים ומזמין את התלמידים להרכיבו בזמן של עד 3 דקות. מיד לאחר שהרכיבו אותו מוזמן כל תלמיד לבחור ערך לנסות לקשור אותו לעשייה הקבוצתית או לנושא השנתי ולנסות להסביר מדוע בחר בערך זה, לאחר שכל התלמידים הסבירו את בחירתם המורה מזמין אותם לנסות ולהציע ערכים שחסרים ולנמק או למצוא קשר בין ערכים שונים שנמצאים על הפאזל.
הפעלה כזו של חוויה חינוכית רפלקטיבית ופתוחה מסמנת לכל הקבוצה מרחב ערכי שבו הקבוצה כולה ניגשת לפעולה משותפת של חקר וגילוי, יצירה ופתרון בעיות בעולם תוך שהיא מודעת לקיומה של תשתית ערכית ושפה ערכית נורמטיבית רלוונטית לעשיה. זה איננו רק מהלך של מיסגור קונטקסט ערכי לעשייה המשותפת אלא אמירה ברורה לגבי מקורות ההנעה לפעולה ומה שמחבר בין כולנו וכמובן הזמנה לשיחה ובירור מתמידים.
הנה פאזל הערכים שלנו, מוזמנים לנסות את יחידת ההפעלה שלו.
מטרת
הפעילות:
המשתתפים ינכיחו את הערכים שהם
מאמינים בהם.
המשתתפים יקיימו דיון מושכל
וביקורתי בערכים של התוכנית.
זמן
|
נושא
|
פעילות
|
חומרים
|
10 דקות
|
פתיחה
|
כרטיסיות וכלי כתיבה
|
|
30 דקות
|
מדברים על ערכים
|
משחק בזוגות מתחלפים
|
פעמון
|
30 דקות
|
דיון במליאה
|
||
10 דקות
|
סיכום
|
פתיחה
צוות צעיר ולא מנוסה בתחרות הרובוטיקה. המורה מעונין שתלמידיו
יפתחו זיקה ערכית לעשייה המשותפת בצוות. השנה הנושא הוא חלל והמשימות שהרובוט נדרש
לבצע קשורות בתנועה במתווה קרקע על מאדים. איך כל זה קשור בכלל לערכים? לאילו
ערכים?
העמיתים יכתבו על כרטיסיות שונות את הערכים הרלוונטים לדעתם.
מדברים על ערכים
כל משתתף יחזיק בידו את הכרטיסיות עם הערכים שאותם כתב בחלק
הקודם.
בחלק זה המשתתפים מתחלקים לזוגות ובוחנים את הערכים שהם כתבו
בחלק הקודם. יתקיימו 3 סבבים שבהם הזוגות יתחלפו.
שאלות מנחות לזוגות:
- כיצד אני מבינה את הערך
שכתבתי?
- האם אנחנו חולקות את אותה
הבנה?
- במה אנחנו לא מסכימות?
- מדוע הערך הזה קשור לפעילות
הצוות?
לכל זוג 10 דקות. המנחה יכריז על זמן המעבר לזוגות אחרים.
דיון במליאה
המנחה יבקש מהעמיתים לשתף שחווית הדיון שהתקיים בזוגות.
נציג לעמיתים את פאזל הערכים של pico.
מדוע ערכים אלו חשובים ?
האם יש קשר בין הערכים?
האם יש ערכים שנכתבו על ידי העמיתים ולא נמצאים כאן?
סיכום
במסגרת ההפעלה הזו התנסו העמיתים בחשיבה רפלקטיבית ופתוחה על
המרחב ערכי. במסגרת זו של פעולה משותפת של חקר וגילוי, יצירה ופתרון בעיות בעולם
אנו מכוונים למודעות לקיומה של תשתית ערכית ושפה ערכית נורמטיבית רלוונטית לעשיה.
זה איננו רק מהלך של מיסגור קונטקסט ערכי לעשייה המשותפת אלא אמירה ברורה לגבי
מקורות ההנעה לפעולה ומה שמחבר בין כולנו וכמובן הזמנה לשיחה ובירור מתמידים.
לקסיקון מושגים וערכים של תוכניות פיקו-קידס
תיקון
עולם
תיקון
עולם הוא ערך מרכזי מאחד בשיח החינוכי והיצירתי של כל תוכניות פיקו קידס. בתיקון
עולם אנו מתכוונים לשאיפה המשותפת ולמצפן המוסרי של כוונותינו כמחנכים וכיזמים שהם
לרתום את הטכנולוגיה והיוזמה האישית והקבוצתית לטובת פתרון בעיות תקלות וקילקולים
בחייהם של אנשים וקהילות בעולם כדי להפוך את העולם לבר קיימא ולמקום ראוי וטוב
יותר לחיות בו. עבור חלק מן המשתתפים תיקון עולם הוא חלק משפת המצווה הדתית:"להיות
שותפים לקב"ה בתיקון מעשה הבריאה".
חברותא
הלימוד
בחברותא הוא תצורת למידה המגיעה אלינו מן המסורת היהודית. חברותא מתבססת על למידה
אינטראקטיבית בין שני לומדים, בכך ייחודה לעומת לימוד עצמי או לימוד פרונטאלי
בכתה. בתוכניות פיקו-קידס השונות אנו מעודדים למידה בחברותא בחלקים שונים של
תהליכי הלמידה והיצירה כדי לוודא שהמשתתפים מבצעים תהליכי למידה אותנטיים, בעבודה
צוותית בגובה העיניים ועם עמיתיהם. היכולת של כל משתתף להיהיפך מלומד למלמד
בתהליכי החברותא מבטאת ורסטיליות קוגנטיבית חשובה ובכך היא מעצימה גם את המאמץ האינטלקטואלי
בלימוד וגם את הטמעת הנלמד. במהלך החברותא חווה כל
לומד את הצורך להכיל דעה שונה, לעמוד על דעתו מחד אך לדעת כי לזולת יש לפעמים תפיסה
שונה המהווה ברכה לתהליך היצירתי.
חוסן
יזמי
חוסן
פנימי (resilience) של יזם כדי לדעת
להתמודד עם "רכבת ההרים" של תהליך היזמות. בתוכניות פיקו-קידס אנו
מתבוננים על כל משתתף כיזם-זוטא הנמצא בתהליכי חניכה לקראת מוכנות ליזמות רחבת
היקף. יזמות מחייבת התנסות בתהלכי ניסוי איטרטיביים ובמידה רבה קשה להצליח ביוזמה
מבלי להיכשל תחילה. החוסן היזמי הוא תוצר של אימון במנגנוני ההתנסות שאינם מסתימים
בהצלחה אך תוך נירמול של החוויה, הפיכתה לענין קבוצתי והצגת תהליכי צמיחה מובנים
הקשורים בתחקור הכישלון ובלמידה ממנו.
פלורליזם
מחשבתי והכלה
במהלך
העבודה הקבוצתית המונחה על ידי מורה מדריך או מנטור מתנסים המשתתפים בתוכניות פיקו
בתהליכי חקר וגילוי, פתרון בעיות והצעת רעיונות יצירתיים ליוזמות. כמו כל תהליך
יצירתי ישנם יצרים מעורבים ודחף לבצע דברים בדרך ובקצב מסוימים. חברי הקבוצה
נדרשים לפתח קשב מכיל לרעיונות ולתשוקות יצירתיות של אחרים בקבוצה, להכיל שונות
ולקבל את העובדה שגם לאחרים יש רעיונות
ורצונות. לא כל רעיון נוצץ יכול להיות ישים ומוצלח ולא כל מחשבה דמיונית צריכה
להיפסל מיד רק כי לא את\ה הגיתם\ן אותה. הפלורליזם המחשבתי נוגע לענווה הקשורה
בהכרת המורכבות של היזמות ומידת הכישלון המצויה בכל תהליך חדשני.
זרימה
FLOW
זרימה
היא סוג של חוויה שאנו מנסים לאפשר אותה בתוכניות פיקו-קידס. קשה לבטאה במילים
יותר פשוט להצביע עליה כשהיא מתרחשת. הכוונה כאן למצב נפשי בו נמצאים משתתפים ואף
מורים ומנטורים השרויים כל כולם בתהליך היצירה היזמי. הפרויקט תופס את מרכז הקשב
שלהם רואים שהם מושקעים אינטלקטואלית ונפשית בחדוות יצירה ייחודית.(Engaged).
המושג
זרימה בהקשרו הזה, נהגה על ידי החוקר מיהי צ'יקסנטמהיי מאבות הפסיכולוגיה החיובית
שזיהה אותו כחוויה סוביקטיבית של קשב גבוה אך לא מאומץ הכורך הנאה עצמית ומודעות
עצמית נמוכה אשר מתרחשת במשך ביצוע פעיל של משימה מאתגרת.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה