ביחידה
זו אנו מזמינים לחוויה חינוכית המפתחת מסוגלות להכלת כישלון ובנית מסד של
חוסן
נפשי
ומוטיבציוני, אישי וקבוצתי אצל המשתתפים השונים בתוכניותינו.
מתוך
עשייתנו היזמית אנו יודעים כי כישלון הוא חלק אינהרנטי של העיסוק בתחום היזמות
והחדשנות מתקנת העולם וחשוב עד מאוד להציג עד כמה הוא נוכח ונפוץ בעשייה היזמית. מעטות
מאוד היוזמות שהצליחו מבלי שקדמו להן כישלונות. המטרה היא לייצר אצל המשתתפים חווית
תנועה משותפת אל מה שלב ויגוטצקי איבחן כ"מתחם הלמידה הבא" (ZPD) ולהתנסות מבוקרת
ללמד אותם כיצד לאבחן כישלון,
כיצד להתמודד עימו, כיצד למסגר אותו כהתנסות חיונית וכחוויה מחשלת ולעיתים הכרחית,
בתהליך היצירה והעשיה האיטרטיביים, כיצד לחוות אותו כיחידים וכצוות וכמובן
כיצד להפיק לקחים להתאושש ולצמוח לשלב היצירתי הבא.הנה 2 יחידות לימוד שונות המוצעות ללימוד תחום ההתמודדות עם כישלון ובנית חוסן פנימי יזמי:
הצעה
ראשונה:
המטרות החינוכיות בפעילות יחידה
זו:
א.
העמיתים יחשפו לכישלונות של אנשים מפורסמים.
ב.
העמיתים יכירו את מקומם של כישלונות בתוך עולם היזמות.
ג.
העמיתים ינהלו דיון בשאלה איך ניתן להפוך את הכישלון לאפשרות לצמיחה ולמידה?
ד.
העמיתים יתנסו ביצירת פרוטוקול ללמידה מכשלונות.
*הערה
למנחה: דיון על
כשלונות מחייב אמון ובטחון בקבוצה.
בנוסף לכך הוא מחייב את המנחה לנהוג ברגישות
הנחוצה לנוכח סיפורים שיעלו, רגשות ותגובות.
מפת
מהלך הפעילות:
זמן
|
נושא
|
פעילות
|
חומרים
|
20 ד'
|
פתיחה- ערבי כשלונות
|
לפני הצפיה כל אחד מהעמיתים
יכתוב לעצמו על פתק כישלון אחד שהיה לו.
צפיה בכתבה על ערבי כישלונות.
|
פתקים
מחשב ומקרן
|
דיון- מקומם של כישלונות
בחיינו.
|
המנחה יבקש מהעמיתים לשתף
מחווית המשחק. ומשם ניתן להמשיך לדיון לגבי האופן בו אנו מתייחסיים לכשלונות.
|
לוח משותף
|
|
30 ד'
|
רק אני והכישלון שלי
|
עבודה בזוגות- שיתוף בכשלונות
וחשיבה על הדרכים שבהן אפשר לראות בכישלונות פתח לצמיחה ולמידה.
שיתוף במליאה
|
|
10 ד'
|
סיכום
|
תימצות הנלמד ע"י המנחה
|
פירוט
מהלך הפעילות:
פתיחה- ערבי כישלונות
כל עמית יקבל פתק שעליו יתבקש לתאר בקצרה כישלון
אחד שהיה לו.
הפתקים נשארים אצל העמיתים ויחשפו רק לפי בחירתם. לאחר מכן יצפו העמיתים בכתבה על ערבי כישלונות.
לפני הצפיה יציב המנחה את השאלות הבאות:
הפתקים נשארים אצל העמיתים ויחשפו רק לפי בחירתם. לאחר מכן יצפו העמיתים בכתבה על ערבי כישלונות.
לפני הצפיה יציב המנחה את השאלות הבאות:
·
כיצד אנו חווים כישלון?
·
מה מאפשר ערב כזה לדוברים? מדוע?
·
מה מאפשרת התנסות בערב כזה לקהל? מדוע?
דיון
המנחה יבקש מהמשתתפים לשתף בחוויותיהם מהצפיה
ולהתייחס לשאלות שהוצבו לפני הצפיה.
חשוב להציף את הקושי שיש בתחושת הכישלון, בחברה הישגית ותחרותית.
חשוב להציף את הקושי שיש בתחושת הכישלון, בחברה הישגית ותחרותית.
ערבי כישלונות מאפשרים לנוכחים לנרמל את תחושותיהם
וחוויותיהם ולהיחשף לכך
ש"לא כל הנוצץ זהב". עבור הדוברים, ערבים מסוג זה מאפשרים עיבוד של תחושת הכישלון ופרספקטיבה.
ש"לא כל הנוצץ זהב". עבור הדוברים, ערבים מסוג זה מאפשרים עיבוד של תחושת הכישלון ופרספקטיבה.
ערכי
פיקו קידס הקשורים ביחידה זו:
בנית חוסן- דרך נירמול חווית הכישלון וקבלת משוב
מהעמיתים.
היכרות
עם עולם היזמות, אופיו הלוליני ואתגריו.
חלק
2 : רק אני והכישלון שלי
לאחר החלק הזה בדיון נבקש
מהעמיתים להתחלק לזוגות ולשתף אחד את השני בחווית כישלון משלהם.
כל אחד מבני הזוג יתייחס לנקודות הבאות:
כל אחד מבני הזוג יתייחס לנקודות הבאות:
1.
מה היה הכישלון?
2.
כיצד הכישלון הזה נוכח בחיים שלי היום?
3.
האם חווית הכישלון איפשרה לי לצמוח? איך?
4.
כיצד חווית הכישלון איפשרה לי להיות במקום יותר
טוב כיום?
5.
מה איפשר לי/מה היה יכול לאפשר לי להתמודד איתו
ולצמוח ממנו?
השאלות מנוסחות באופנים שונים אך המטרה היא לבחון כיצד
אפשר להפיק לקחים ולצמוח מכישלון. לאחר השיתוף בזוגות נבקש מהעמיתים לשתף במליאה בתובנות
שיש להם לגבי האפשרות ללמידה וצמיחה מכשלון.
·
מה יכול לאפשר את זה ?
·
אילו תהליכים צריכים להתרחש על מנת שזה יקרה?
סיכום
כישלון
היא חוויה שאין אדם שלא נחשף אליה במיוחד יזמים המנסים לשנות ולתקן דברים קימים
בעולם. ביחידה זו ניסינו להגביר את המודעות לקיומם של כישלונות
בתהליך היזמי. להציג את הדרכים לנרמל את הכישלון בסביבת עמיתים בטוחה ומוגנת ולחשוף את הדרכים שבהם אפשר להכיל את הכישלון , לעבדו ולהפוך אותו למנוע ללמידה צמיחה והתקדמות.
בתהליך היזמי. להציג את הדרכים לנרמל את הכישלון בסביבת עמיתים בטוחה ומוגנת ולחשוף את הדרכים שבהם אפשר להכיל את הכישלון , לעבדו ולהפוך אותו למנוע ללמידה צמיחה והתקדמות.
יחידת לימוד שניה
כישלון
ע"פ דב מורן
מטרת הפעילות:
מטרת יחידת לימוד זו היא להפגיש את הלומדים עם מושג הכישלון כמעצים
צמיחה על בסיס הכישלון המתועד של היזם דב מורן וחברת מודו. דב מורן ידוע כיזם הישראלי העומד מאחורי ההצלחה
הבינלאומית של מכשיר הדיסק און קי שאף זכה לאקזיט מתוקשר של מיליארדי דולרים. לאחר
הצלחה מסחררת זו הקים דב מורן מיזמים נוספים שנכשלו וכשהמפורסם בינהם הוא מודו- MODO מכשיר
סלולרי קטן וקומפקטי שתוכנן להיות הצלחה מסחררת אך נכשל כישלון חרוץ. דב מורן כתב
בעקבות כישלון זה ספר בו הוא מתעד את הכישלון לפרטיו ומצביע על הבשורה שבכישלון כמנוע גדול של צמיחה והתפתחות
בעולם ההי טק הישראלי.
תיאור הפעילות:
על המורה\מנחה המעביר את הפעילות להיכנס למוד דרמטי של מנהל קשוח נעדר חיוכים ונחמדות.
על קבוצת המשתתפים תוטל מטלה שלא ניתן להצליח בה, שתוצאתה כישלון מובטח. לדוגמא: "עליכם לכתוב תקציר של חייו של דב מורן מחומר שאספתם באינטרנט
בפחות מ-8 דקות. (סה״כ הזמן לתחקיר וכתיבה) עליכם לכלול את כל הנקודות המשמעותיות בחייו העיסקיים של דב מורן,
ולתמצת זאת על דף אחד.
לאחר שלא יצליחו - יועבר ע״י המרצה המסר הבא:
זהו קצב העבודה בהייטק ומי שלא יכול לעמוד בו לא מתאים לעולם הזה.
מסקנה: כולכם נכשלתם. וכנראה שתמשיכו להיכשל וכל התחום לא בשבילכם בכלל.
עד
כאן במוד הקשוח. ומכאן לרפלקציה נינוחה:
המנחה
יקיים דיון בנקודות הבאות:
1. מה הרגשתם בזמן המשימה?
2. מה הרגשתם בזמן המשוב השלילי של המנחה?
3. האם אפשר לנהוג אחרת
בסביבות עבודה תובעניות ?
4.
מה יכול לאפשר לקבוצה או ליחידים להיכשל ולצמוח מן הכישלון?
העמקה
תמצית העניין: בכל כישלון טמונים הזרעים של גילוי ופיתוח חדשים.
הדבר שנכשל לא נזרק לפח. יש לו ערך. הוא מצמיח דברים כמו: חוויות צוותיות, רעיונות והמצאות, טכניקות
להתגברות על קשיים ושפע של תובנות חדשות שללא התהליך
שקדם לכישלון לא היו מתגלות. לכן חשוב מאוד להתמיד לנסות ושוב
לנסות ולא לחשוש מכישלונות.
החשיבה צריכה להמשיך להיות חיובית, פורה, ואופטימית, וכל כישלון יכול
להיות הסולם להצלחה הגדולה הבאה.
להלן דוגמאות אחדות לכישלונות מניבים ומצמיחים מספרו של
דב מורן
"100 דלתות-
מבוא ליזמות" אותן ניתן לשלב בשיחה:
פרויקט מטוס הלביא - פיתוח מטוס קרב ישראלי הטוב בעולם (שנסגר בשנותה-80) היווה את הבסיס לתעשיית ההייטק בישראל בשנות ה-
90
חברת מודו (הטלפון החכם הקטן ביותר בעולם) שנסגר בתחילת שנות ה-2000
הולידה חברות רבות שהקימו יוצאי החברה.
הכישלון שקדם להמצאת הדיסק או קי : מורן מספר שהיה בכנס בחו״ל בסוף שנות ה-80 ונתקע עם מחשב שלא נפתח
רגע לפני מצגת חשובה שעמד להציג בפני אולם מלא במשקיעים. לבסוף המחשב נדלק והכל עבד אבל הוא ירד מהבמה עם מסקנה ברורה
שלהרצאה הבאה הוא מגיע עם גיבוי בכיס: דיסק -און-קי. ללא הכישלון עם המחשב בתחילת ההרצאה - לא היה נולד הרעיון.
מומלץ
כי כחלק מן הדיון המנחה יעודד את המשתתפים להציף כישלונות אישיים דומים שלהם שבסופו של דבר הובילו
לצמיחה.
תוצרים מצופים מיחידת לימוד זו:
1. המשתתפים יכירו את הסיפור של דב מורן כמייצג מודל
של שיתוף בכישלון מתוך עשייה יזמית המביאה בחשבון אפשרות של חוסר הצלחה.
2. המשתתפים יבחינו בין כישלון הנובע
מחידלון או מטעות לבין כישלון הנובע מהתנסות מתגרה ואמיצה בדרך לפתרון בעיה בעולם.
3. המשתתפים יכירו בערכה של התנסות מצמיחה
ומלמדת האף שלא נסתיימה בהצלחה לה כיוונה מכלתחילה.
ערכי פיקו הקשורים ביחידה זו:
התמודדות עם כישלון ובניית חוסן פנימי.
יכולת למידה מטעויות וחינוך להתמדה. (GRIT)
אופטימיות כצורת חיים
מודעות עצמית ואמונה ביכולת החוללות האישית והצוותית
לינקים להעמקה:
הרצאת TED מפי מומחה הכישלונות קייליב מיקינס
הזמרת פטי סמית' מתבלבלת באמצע שיר של בוב דילן בטקס הענקת פרסי נובל, מתנצלת ומקבלת את אהדת הקהל ממשיכה ומצליחה. הקליקו כאן לדקה ה 1:59
דב מורן בשיחת נפש, עם פרופ' יורם יובל, על הצלחות וכישלונות, מרתק ומרגש.
דב מורן בתוכנית לילדים בטלוויזיה חינוכית מספר לאברי גלעד על כישלונות ועוד.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה