פיקו ספייס-האביטאט היא תוכנית אתגרים לבניית מושבה אנושית במאדים. זוהי תוכנית גנרית חוויתית ומאתגרת של פיקו קידס הנמשכת בכל שנת הלימודים תשע"ט . משתתפים בה מאות תלמידות ותלמידים מתוכניות פיקו קידס השונות, הורים וצוותי הוראה
והדרכה מבתי ספר מובילים בירושלים. צוותים מגוונים אלו מתמודדים עם אתגרי הקיום בכוכב
האדום ובאמצעות תהליכי חקר וגילוי, עבודה בצוות, היוועצות עם מדענים, האזנה
להרצאות מומחים, פגישות עם מנהלי חברות חלל, מסע חשיבה עיצובית ומידול פרוטוטיפים בסדנאות מייקינג הם נדרשים להציג מענים ראויים ומבוססים מדעית.
בחודש
דצמבר 2018 התקיים בבית האנסן מייקאתון ובו זכו המיזמים לתשומת לב דקדקנית של שופטים מקצועיים,
לאווירה תחרותית ואף לפרסי הצטיינות לזוכים.
מטרת
התוכנית היא בראש ובראשונה ליצור חיבור ודיאלוג, בלתי אמצעי, בין נערים ונערות
מרקע שונה בירושלים ולפתח את החשיבה העיצובית, המדעית, היצרנית והחברתית שלהם. הרעיון
הוא לאחד אותם מכל תוכניות פיקו קידס השונות , כדור העתיד של ירושלים, במיזם שתכליתו לפתור אתגרים הקשורים בעתיד האנושות בסביבות חיים בתנאים השונים מהותית מאלו של כדור
הארץ שלנו.
אתגרים אלו מתגלים לא אחת גם כאתגרים דומים מאוד לאלו של אוכלוסיות עניות בפריפריה החברתית והגאוגרפית שלנו. התוכנית מטפחת את איפוא מודעות אמפטית לתיקון עולם מבוסס טכנולוגיה, בשילוב תהליכי חקר ודמיון.
כחלק מן התוכנית צופים ודנים המשתתפים בהרצאות TED משובחות וכן מתנסים בהדפסות תלת מימד ובלמידה המערבת לב ראש וידיים.
בתוכנית זו אנו גם משלבים מודל תפעול מיוחד שפותח בחברת וולט-דיסני בארה"ב כחלק מתהליכי הפיתוח של הפארקים השונים. התהליך נקרא אימג'נירינג (Imagineering ) כלומר הנדסת דמיון והוא משלב חשיבה צוותית מרובת משתתפים הכוללת מעצבים מהנדסים בנאים אדריכלים ועוד כהנה אנשי מקצוע בהקמת הפארק.
כחלק מניהול תהליך הנדסת הדמיון מוקם מודל פיזי מדגים של הפארק וסביבו מתרחש תהליך הדמיון המשותף.
לכן עבור מודל הספיס האביטאט במאדים בנינו מודל של עמק במאדים וסביבו מתקיים תהליך הדמיון והפיתוח. תחילה הונדס המודל על ידי משתתפי המייקאתון בשיתוף המנטוריות המגיעות מעולמות האדריכלות, תיכנון הערים והפיזיקה והוא נראה כך:
אחר כך הודפס המודל בתלת מימד בקרטון כדי לאפשר למשתתפים לתפוס את העמק במאדים בו ימוקמו המבנים והפיתוחים השונים שלהם. מידול זה אפשר חשיבה תכנונית קבוצתית משותפת. ממש כמו בפארקים המתוכננים של דיסני יכלו כאן כל המשתתפים לבחון את ההתהוות של המיזם שלהם בקונטקסט רחב ובזיקה למיזמי הקבוצות האחרות. הנה כך זה נראה כולל הדפסה של חללית הסיור דיסקברי המתעדת את מאדים ברגע זה ממש:
תוכנית פיקו ספייס האביטאט פועלת כאמור בכל מהלך שנת הלימודים החל מספטמבר 2018 ועד לחודש יוני 2019 להלן פרטים נוספים אודות שלבי התוכנית:
ארוע החשיפה
התוכנית הושקה בארוע חשיפה שהתקיים במוזיאון ארצות המקרא:
במסגרת ארוע החשיפה השתתפו 80 תלמידות ותלמידים, מכל תוכניות פיקו קידס השונות בירושלים. הארוע נפתח בסיור במוזיאון ועסק בנושא החלל בתקופת המקרא. לאחר הסיור קיים צוות המנטורים באודיטוריום, ארוע השקה וחשיפה של האתגרים לקבוצות השונות. לראשונה התלמידים יכלו להתחיל לחשוב ולתכנן גם את המבנה הקבוצתי וגם את האתגר המענין אותם ביותר. הצגת האתגרים כללה גם התבוננות במודל המודפס כדי להעניק הקשר למכלול של ההאביטאט כולו.
עם סיומו של ארוע החשיפה החלו צוותי העבודה להתגבש.
תלמידות ותלמידים, מנטורים ומדריכים התארגנו בצוותים וכמובן גם בקבוצות בית ספריות.
כל קבוצה בחרה אתגר וניגשה לשלב החקר והגילוי, הבדיקה והבירור, ההעמקה וההבנה של מרכיבי האתגר, הבעיות והפתרונות שכבר ניתנו ומשם ליצירת הפרוטוטייפ של הפתרון היצירתי של הקבוצה.
כחודש לאחר אירוע החשיפה והעבודה המאומצת הגיעה יום המייקאתון בבית הנסן.
המייקאתון בבית האנסן דצמבר 2018
לינקים להעמקה:
הרצאת TED כיצד נוכל לנצל את הקור בחלל כמשאב אנרגטי לצרכינו
אתגרים אלו מתגלים לא אחת גם כאתגרים דומים מאוד לאלו של אוכלוסיות עניות בפריפריה החברתית והגאוגרפית שלנו. התוכנית מטפחת את איפוא מודעות אמפטית לתיקון עולם מבוסס טכנולוגיה, בשילוב תהליכי חקר ודמיון.
כחלק מן התוכנית צופים ודנים המשתתפים בהרצאות TED משובחות וכן מתנסים בהדפסות תלת מימד ובלמידה המערבת לב ראש וידיים.
בתוכנית זו אנו גם משלבים מודל תפעול מיוחד שפותח בחברת וולט-דיסני בארה"ב כחלק מתהליכי הפיתוח של הפארקים השונים. התהליך נקרא אימג'נירינג (Imagineering ) כלומר הנדסת דמיון והוא משלב חשיבה צוותית מרובת משתתפים הכוללת מעצבים מהנדסים בנאים אדריכלים ועוד כהנה אנשי מקצוע בהקמת הפארק.
כחלק מניהול תהליך הנדסת הדמיון מוקם מודל פיזי מדגים של הפארק וסביבו מתרחש תהליך הדמיון המשותף.
לכן עבור מודל הספיס האביטאט במאדים בנינו מודל של עמק במאדים וסביבו מתקיים תהליך הדמיון והפיתוח. תחילה הונדס המודל על ידי משתתפי המייקאתון בשיתוף המנטוריות המגיעות מעולמות האדריכלות, תיכנון הערים והפיזיקה והוא נראה כך:
![]() |
מודל טופוגרפי לעמק במאדים |
אחר כך הודפס המודל בתלת מימד בקרטון כדי לאפשר למשתתפים לתפוס את העמק במאדים בו ימוקמו המבנים והפיתוחים השונים שלהם. מידול זה אפשר חשיבה תכנונית קבוצתית משותפת. ממש כמו בפארקים המתוכננים של דיסני יכלו כאן כל המשתתפים לבחון את ההתהוות של המיזם שלהם בקונטקסט רחב ובזיקה למיזמי הקבוצות האחרות. הנה כך זה נראה כולל הדפסה של חללית הסיור דיסקברי המתעדת את מאדים ברגע זה ממש:
תוכנית פיקו ספייס האביטאט פועלת כאמור בכל מהלך שנת הלימודים החל מספטמבר 2018 ועד לחודש יוני 2019 להלן פרטים נוספים אודות שלבי התוכנית:
ארוע החשיפה
התוכנית הושקה בארוע חשיפה שהתקיים במוזיאון ארצות המקרא:
במסגרת ארוע החשיפה השתתפו 80 תלמידות ותלמידים, מכל תוכניות פיקו קידס השונות בירושלים. הארוע נפתח בסיור במוזיאון ועסק בנושא החלל בתקופת המקרא. לאחר הסיור קיים צוות המנטורים באודיטוריום, ארוע השקה וחשיפה של האתגרים לקבוצות השונות. לראשונה התלמידים יכלו להתחיל לחשוב ולתכנן גם את המבנה הקבוצתי וגם את האתגר המענין אותם ביותר. הצגת האתגרים כללה גם התבוננות במודל המודפס כדי להעניק הקשר למכלול של ההאביטאט כולו.
עם סיומו של ארוע החשיפה החלו צוותי העבודה להתגבש.
תלמידות ותלמידים, מנטורים ומדריכים התארגנו בצוותים וכמובן גם בקבוצות בית ספריות.
כל קבוצה בחרה אתגר וניגשה לשלב החקר והגילוי, הבדיקה והבירור, ההעמקה וההבנה של מרכיבי האתגר, הבעיות והפתרונות שכבר ניתנו ומשם ליצירת הפרוטוטייפ של הפתרון היצירתי של הקבוצה.
כחודש לאחר אירוע החשיפה והעבודה המאומצת הגיעה יום המייקאתון בבית הנסן.
המייקאתון בבית האנסן דצמבר 2018
![]() |
במהלך המייקאתון תלמידות יחד עם המנטור דורון מסיימות שלב בבנית הפרוטוטייפ של המגדל במאדים. |
![]() |
תמונה קבוצתית בסוף המייקאתון . אווירה שמחה של יצירה והשתתפות בחוויה משכילה ומהנה. |
מרכזי הספייס האביטאט
1. מרכז בריאות רפואה - בית חולים,מחקר רפואי.
2. מרכז לקיימות ואנרגיה – מזג האוויר, אנרגיה.
3. מרכז תקשורת- מדיה, לווינות, תקשורת בינאישית ובין גלקטית.
4. מרכז מזון וחקלאות- מים , מזון בוטניקה.
5. מרכז המדעים והטכנולוגיה (ST EM)- מעבדת מחקר פיתוח וחדשנות מבוססת מדע
(ביו, ננו, גנטיקה, בינה מלאכותית, סיבורגים, חליפות חלל,אסטרונומיה, פיסיקה
וכיו"ב).
6. מרכז תרבות ספורט דתות ואתיקה- בתי
התכנסות, מדיטציה ותפילה, מרכזי בידור ואומנות
7. מרכז תחבורה- יבילות אווירית, תחנות עגינה, תחבורת חלל יבשתית וכו'
הנחות עבודה:
יש חמצן, כוח כבידה, תשתיות חשמל מים וביוב בתוך המבנים.
מחוץ למבנים מזג אוויר קיצוני והפכפך.
יש אזור מגורים מסודר, תשתית כבישים מוארת ואפשרות תנועה בין המרכזים
רמת שיתוף הפעולה בין רובוטים לבני אנוש גבוהה וברמה המדומיינת ב 2030
אין פדרציות ואין חייזרים בסביבה.
יש 700 בני אדם מכל כדור הארץ שהגיעו לסביבה.
יש כבר 50 ילדות וילדים 20 מהם ילידי המקום.
לעת עתה אין פשיעה, החינוך מתרחש בבית.
מה נדרש מכל מנטור\מורה משתתף:
להצטרף לקבוצת הווטסאפ ולצרף לפחות 2 תלמידים לתהליך.
לקיים תהליך למידה חקר ודמיון עם התלמידים (על בסיס מדעי,יצירתי המבטא חקר ולמידה לפי שלבי
החשיבה העיצובית ) ולהגיש הצעה כתובה, עתירת דמיון לאחד המרכזים.
להיות אחראי ושותף לעיצוב וייצוג המבנה\רעיון\אב טיפוס\הדמייה
בהאביטאט.
להיות שותף בהצגתה בארוע החשיפה.
לו"ז
במחצית דצמבר 2018 הוצג כאמור בארוע פומבי את הפרוטוטייפ הכי טוב
אליו הגענו. לינקים להעמקה:
הרצאת TED כיצד נוכל לנצל את הקור בחלל כמשאב אנרגטי לצרכינו
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה